Интернет общество – България | ISOC-Bulgaria

News for and from Internet Society – Bulgaria | Новини от и за “Интернет общество – България”

Проблемите на г-н Зукърбърг не започват и не свършват само с тази кампания по очерняне на Джордж Сорос

Posted by Internet Society - Bulgaria on December 6, 2018

Интервю на председателя на “Интернет общество – България” Вени Марковски за “Маргиналия“:

marginalia

– Господин Марковски, преди ден вицепезидентът по обществени комуникации на Фейсбук Елиът Шрейдж призна, че е помолил опозиционна изследователска компания Definers Public Affairs да разследват милиардера Джордж Сорос във връзка с неговите критики на социалната мрежа, зад които подозират финансови мотиви. Името на Елиът Шрейдж е свързано със скандала с Кеймбридж Аналатика. Той е публично компрометиран и възнамерява вече да се оттегли от Фейсбук. От друга страна в ход е координирана кампания на крайната десница да бъдат демонизирани г-н Сорос и неговата фондация.Бихте ли разяснил детайли около този скандал?

Свидетели сме на безпрецедентни грешни ходове от страна на „Фейсбук“, които – уплашени от едно изказване по техен адрес на Сорос, наемат фирма, близка до републиканците, за да проучат на какво се дължи неговата критика. Проблемът всъщност възниква именно от тази фирма; ако във „Фейсбук“ бяха решили да подминат думите му с мълчание, нямаше да се намират в такова трудно положение. Вместо да си свършат работата, от Definers са решили да предоставят и бонус: като са насърчили журналисти да търсят връзка между Сорос и кампанията „Свобода от Фейсбук“. Такава пряка връзка всъщност няма, заради което проблемът става още по-голям. Нещо повече – когато „Ню Йорк Таймс“ публикува разследването си, реакцията на „Фейсбук“ показа, че те са наясно с дейността на Definers, защото тутакси прекратиха договора си с тях. Може би ще е полезно за читателите ви да знаят, че това не е първият път, когато „Фейсбук“ наемат подобни фирми. Преди няколко години бяха наели друга фирма със задачата да пуска нелицеприятни истории за Гугъл и техните политики около опазване на личните данни на потребителите.

– Кампанията „Свобода от Фейсбук“ се оформи като опозиционна група, дори я наричат „Народна коалиция“. Кои точно групи стоят зад нея?

Тя е дело е на различни групи и организации, начело с Open Markets Institute (чийто шеф Бари Лин преди време беше замесен в друг скандал между OMI и фондацията, под чието крило Институтът работеше до скоро, „Нова Америка“ – тогава проблемът на г-н Лин беше „Гугъл“). Действията на групата изглеждат като да са професионални, а не аматьорски; наскоро беше разкрито, че са получили $ 400,000 от един бивш финансист, Дейвид Магерман, за да бъдат опозиция на „Фейсбук“. Но тези, а и други, подробности могат лесно да се открият в Интернет. Кампанията не е много популярна сред Фейсбук-потребителите – има малко над 6000 души, които я чета там. В Туитър ги следват по-малко от 2300 човека. Реакцията на „Фейсбук“ всъщност придава на кампанията далеч по-голяма значимост, отколкото тя реално има. Официалният им сайт е: https://freedomfromfb.com/ – всеки може да погледне и да види, че няма кой знае каква информация за това кой стои зад кампанията.

– Какво според вас е бъдещето на председателя на Фейсбук Марк Зукърбърг?Мнозина казват, че той се е провалил да следи за омраза и дезинформация на платформата на Facebook.

Проблемите на г-н Зукърбърг не започват и не свършват само с тази кампания по очерняне на Джордж Сорос. За съжаление вече няколко пъти той демонстрира липса на знания за значимостта на това, което компанията му върши. Или отказва да свърши. И преди 2016-а година е имало проблеми, но неговото пренебрежение към разкритията за използването на Фейсбук в предизборната кампания в САЩ, е добър пример за това, че скептицизмът не винаги е полезен. Фейсбук не прави достатъчно за борба с дезинформацията и езика на омразата; това се вижда достатъчно ясно дори само в българския сегмент от социалната мрежа. Г-н Зукърбърг беше обещал да назначи до края на годината нови 20,000 души, които да се борят с тези проблеми. Видимият резултат от тези обещания е, че днес докладите за общественоопасно съдържание се разглеждат още по-бавно. Ако „Фейсбук“ не намерят начин да се справят доброволно с езика на омразата, те рискуват това да им бъде наложено от редица правителства по целия свят. Другият голям проблем пред тях е скандалът със злоупотребата с данни на потребители на социалната мрежа, който стана известен покрай фирмата „Кембридж Аналитика“, вече фалирала в резултат от този скандал. Има експерти, които твърдят, че г-н Зукърбърг трябва да отстъпи поста си на председател на Управителния съвет на компанията си, за да може да се въведе някакъв ред. Дали това ще стане е трудно да се прогнозира, защото той държи повече от половината акции с право на глас и подобна промяна няма как да стане без неговото съгласие.
Но какво ще се случи с г-н Зукърбърг е едно, а по-важното е дали „Фейсбук“ ще намери верния подход за справяне с езика на омразата. Ако това не се случи, последствията за компанията ще са сериозни, но още по-сериозно ще е разрушаването на морала на потребителите. Защото – вярвам, че ще се съгласите – добрият пример може и да е заразителен, но лошият е като ракова клетка, която непрекъснато убива всичко добро около себе си.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: